Jumaat, 10 Oktober 2008

Peperiksaan Radio Amatur Malaysia Sesi 2008 -2


9W2UUM sedang pulun mejawab soalan RAE 2008 - Sesi 1, Jun 2008. Saya balun 3 jam penuh.
Petugas SKMM dok senyum saja. Depa pun pelik, sebab orang lain kebanyakannya sudah balik dah. Tinggal saya dan 2-3 orang calon sahaja pada minit-minit terakhir. hehehe. Alhamdulillah LULUS!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ada rakan sekerja yang masih kabur tentang kepentingan peperiksaan ini. Jadi saya jelaskan dalam bentuk soal-jawab (Soal-jawab adalah anak kunci ilmu - Saidina Ali (r.a)).

Soalan lazim:

1.Pihak berkuasa manakah yang menganjurkan peperiksaan ini?

Jawapan: Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM)

2. Siapakah yang patut ambil peperiksaan ini?
Jawapan: Individu yang berminat untuk mengambil lesen bagi menggunakan alatan radio amatur secara sah, mungkin atas sebab hobi dan juga mungkin atas sebab tugasan tempat kerjanya.


3. Apakah faedah saya ambil peperiksaan ini?

Jawapan: i. atas dasar menambah ilmu, ii. untuk melayakkan anda memohon lesen radio, iii. mengelakkan anda dari di saman beratus ribu oleh SKMM jika menggunakan alatan radio tanpa lesen, iv. menambahkan kenalan anda seluruh dunia, sekiranya anda terus menjadikan radio amatur sebagai hobi. v. boleh dinamakan sebagai aktiviti khidmat sosial, pengurusan bencana atau aktiviti luar dari tempat kerja (untuk diisi dalam borang Sasaran Kerja Tahunan (SKT) anda setiap tahun) dan lain-lain alasan yang munasabah.

Tarikh tutup permohonan RAE = 24 OKT 2008.
Tarikh peperiksaan RAE = 17 DIS 2008.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...