Khamis, 10 November 2011

Latihan MySET - pada 12, 14, 15, dan 16 November 2011

Latihan MySET ini akan berjalan serentak seluruh negara. 

HQ ialah di MARES Club House, Petaling Jaya. Semua ahli MARES digalakkan hadir ke Kelab MARES pada hari berkenaan. Rakan-rakan Radio Amatur di lembah Kelang juga boleh hadir. Tetapi bagi rakan-rakan yang jauh tidak perlu hadir. Mereka masih boleh melibatkan diri dengan latihan ini, samada di base masing-masing atau di Club house persatuan masing-masing. 

Kami syorkan untuk setiap lokaliti perlu ada pasukan pemantau/responders. Buat masa ini sudah ada pasukan begini di Temerloh, Kuala Terengganu, Kota Bharu, dan Johor Baru. Kami galakkan rakan-rakan ditempat lain menubuhkan pasukan sebegini. Mereka juga boleh monitor atau membantu menyampaikan (relay) trafik (berita) semasa mobile/portable. Selain itu, sekiranya sesuatu bencana berlaku dan kami mendapat arahan dari pihak Majlis Keselamatan Negara (Putrajaya), kami akan gerakkan pasukan yang hampir dengan lokasi "bencana" untuk menjimatkan masa.

Apapun,  yang paling penting ialah semua rakan Radio Amatur mendaftar dahulu supaya kami dapat gambaran lokasi, peralatan dan mode komunikasi yang akan digunakan bagi memudahkan kami menghantar arahan tertentu, khusus untuk tuan-puan. Contohnya sekiranya tuan/puan tidak memiliki peralatan HF, adalah tidak munasabah untuk kami menghantar arahan supaya tuan-puan menghantar message menggunakan peralatan tersebut. Seperkara lagi, misalnya kami perlu hantar sesuatu trafik ke Kampung Pahi, kami perlu tahu Callsign stesyen yang paling hampir dengan kampung berkenaan. Jika tidak mesej berkenaan mungkin akan sampai ke tempat lain.  Kami akan jelaskan kaedah latihan, frekuensi dan sebagainya kemudian selepas menerima pendaftaran tuan/puan.

Seterusnya, kami beranggapan selepas sesuatu bencana berlaku, banyak kemudahan prasarana komunikasi musnah atau tidak dapat digunakan. Misalnya pengulang Celcom, Maxis dan Digi ditenggelami air. Kabel TM terputus. Disamping itu bekalan elektrik juga terganggu. Oleh itu latihan simulasi ini mengambil kira perkara berikut:

  1. stesyen-steysen pengulang (Repeaters) mungkin ada yang rosak/tidak dapat digunakan. Jadi kita cuba elakkan dari menggunakan stesyen-stesyen pengulang.
  2. tiada bekalan elektrik. Jadi semua stesyen perlu beroperasi menggunakan bateri atau genset.
  3. Tidak semua orang boleh beroperasi 24 jam sehari. Mungin ada antara kita hanya boleh menyumbang 3-4 jam sahaja sehari. Jadi kita perlu fikir cara untuk bertugas secara 'shift' supaya di lokaliti masing-masing ada orang memantau frekuensi yang ditetapkan, dan boleh membantu sekiranya diperlukan. Untuk lokaliti masing-masing kami serahkan kepada tuan/puan untuk fikirkan.

Sukacita dimaklumkan, latihan MySET akan dijalankan pada 12 November 2011. Kemudian antara 14 November-16 November 2011 MARES akan terlibat dengan latihan bersama dengan agensi-agensi kerajaan yang lain seperti PDRM, Tentera, dsb. Latihan bersama ini akan digunakan untuk menguji sistem komunikasi, prosedur dan kesiapsiagaan pasukan masing-masing untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul akibat bencana di mana-mana tempat di Malaysia.  

Kesiapsiagaan kita semua akan menentukan samada Radio Amatur akan dipandang tinggi, atau dianggap "unreliable."

de - 9W2STT
via 9w2stt@gmail.com (forwarded message to ITU-UUM Director)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...